De-armouring is een van de meest gebruikte zoektermen waardoor mensen op deze site komen. De-armouring is blijkbaar (binnen bepaalde kringen) ‘hot’. Maar wat is het nu eigenlijk precies en hoe ziet een de-armouring-sessie er bij voorkeur uit?
Wat is de-amouring?
De-armouring betekent letterlijk ont-schilden (armour = schild). Het gaat er vanuit dat vrijwel iedereen in de loop van z’n leven een pantser of schild opbouwt, om op die manier maar zo min mogelijk pijn of spanning te voelen. Negatieve ervaringen (hoe klein ook) zorgen voor blokkades en spanning in ons systeem, waardoor onze natuurlijke levensenergie (kundalini) niet optimaal stroomt. Dit kan resulteren in fysieke en psychische klachten, maar kan er bijvoorbeeld ook voor zorgen dat je lang niet zo veel energie hebt als wel mogelijk is. In je lijf en ook in seksualiteit ervaar je mogelijk maar een deel van wat er allemaal te beleven valt.
Bij de-armouring gaat het om het ontmoeten van je schild en van de pijn die daar onder ligt. Tijdens een sessie raakt de begeleider je fysieke, emotionele en energetisch lichaam aan. Dit kan door middel van stevige druk, maar ook heel zacht en energetisch. Er vanuit gaande dat dit gebeurt in een liefdevolle en veilige omgeving kunnen oude pijn en spanningen loskomen en geheeld worden. Dit kan zich o.a. vertalen in meer ruimte en ontspanning in je lichaam en op de lange termijn een afname van fysieke en psychische klachten. Eén sessie geeft vrijwel altijd een ontspannen en ‘gezakt’ gevoel aan het eind. Voor diepere resultaten zijn vrijwel altijd meerdere sessies nodig. Als je al ervaring hebt met tantra, lichaamswerk, ademwerk of massage en hierdoor al een groeiend bewustzijn in je lichaam hebt, zal je mogelijk sneller effect ervaren dan wanneer je dat allemaal nog niet hebt.
Het geheim van een goede sessie
Het is voor mij niet moeilijk om te stellen wat een sléchte de-armouring sessie is. Als je als begeleider vanuit je hoofd werkt, als je geen veilige bedding creëert, als je niet afgestemd bent op de ontvanger, als je zijn of haar grenzen niet respecteert en als je eigenlijk aan het ‘halen’ bent in plaats van aan het geven, dan kun je wel stellen dat je niet goed bezig bent.
In het beste geval gebeurt er dan gewoon niks bij de ontvanger. In het slechtste geval breng je nieuw trauma aan iemand toe. Geen goede zaak dus en van groot belang dat een begeleider zorgvuldig te werk gaat.
Maar wat zijn dan kenmerken van een goede de-armouring? Volgens mij gaat het hierbij om de volgende zaken:
1. Een veilige sfeer. Zonder een gevoel van veiligheid kan een cliënt niet ontspannen en kan er ook geen heling plaatsvinden. Als begeleider bied je veiligheid door o.a. belangrijke informatie te achterhalen (welke bijzonderheden zijn er te melden, wat zijn je wensen, wat zijn je grenzen) en door zelf heldere informatie te geven (hoe gaat een sessie in z’n werk, wat is er allemaal mogelijk, ik respecteer altijd jouw grenzen, etc.). Op ieder moment dient een cliënt het gevoel te hebben: het is oké hier, ik ben oké, jij bent oké en alles wat er gebeurt is oké. Het Wheel of Consent van Betty Martin biedt een mooi kader bij dit alles.
2. Een sacred space. Een de-armouring sessie is voor mij echt iets anders dan bijvoorbeeld een afspraak bij een fysiotherapeut. Hoewel het hoofd er natuurlijk altijd voor een stuk bijblijft, liggen het mysterie en de healing op een ander, dieper niveau verborgen. Als begeleider mag je je, samen met de cliënt, openen voor die laag en daarmee voor een kracht die groter is dan de persoonlijkheid. Als begeleider zet je op een gegeven moment je hoofd voor een deel ‘uit’ en ga je helemaal naar de ervaring van het (fysieke en energetische) lichaam. Een bepaalde geur in de ruimte, passende muziek, gedimd licht en het doen van een prayer of korte meditatie zijn andere manieren om naar die ‘andere’ laag te gaan, om daar de wijsheid van lichaam en energie te kunnen volgen.
3. Uitnodigen, nooit forceren. De-armouring kan met stevige druk gebeuren, maar ook heel subtiel. Echter, in ieder geval en op elk moment is het belangrijk dat je het lichaam van een cliënt alleen uitnodigt en dus nooit forceert.
4. Focus. Als begeleider heb je als begeleider je focus voor het grootste deel bij je cliënt: is hij of zij nog aanwezig, wat is er gaande? Energie volgt je focus en als je de energie wilt laten stromen zijn focus en aandacht dus van belang. Tegelijkertijd heb je in een sessie ook altijd aandacht voor jezelf. Wat gebeurt in mij? Neemt mijn ego misschien toch even een loopje met me? Wat voel ik in mijn lijf? En ben ik er met mijn hart helemaal bij? Bewustzijn hiervan is eveneens van groot belang.
5. Vol en toch leeg. Als begeleider is het goed als je de nodige kennis in huis hebt, zodat je weet wat je doet en ook weet wat je niet moet doen. Op een ander niveau moet je echter juist zo leeg mogelijk zijn. Hoe schoner je eigen systeem, hoe beter de energie door jou heen kan stromen, als door een holle bamboestengel. Hoe meer je je bewust bent en hoe meer je hebt opgeruimd in je eigen systeem, hoe minder je bij het geven van een sessie wordt geleid door je (ongezonde) ego, oude patronen en je beperkende mind (denken dat jij weet wat goed voor een ander is, een prestatie willen leveren, niet echt in contact zijn, etc.). Hiervoor is het nodig dat je als begeleider het nodige aan bewustzijnswerk en healing-werk hebt gedaan en dat je dat ook altijd blijft doen.
Voor mijzelf heeft een reeks van de-armouring sessies er voor gezorgd dat de energie veel vrijer door mijn lijf is gaan stromen. Het heeft me bewust gemaakt van plekken waar het vast zat en ook voor mijn beleving van seksualiteit heeft het heel veel moois gebracht. Hoewel de energie intussen goed stroomt, blijf ik zelf regelmatig ook sessies ontvangen. Want zolang we niet verlicht zijn, valt er altijd nog wat te de-armouren…
Zelf ervaren?
Ik geef zelf intussen geen de-armouring sessies meer, maar mijn partner Remi wel. Kijk op zijn site: Bright Inner Body.
Lieve Wendy,
Mooi beschreven en de voorwaarden die je noemt zijn zeer relevant en voor mij als behandelaar vanzelfsprekend. Als je deze punten niet kunt waarborgen zou je niet aan een sessie moeten beginnen waarbij potentieel zoveel spanning en emoties los kunnen komen. Uit mijn evaring in mijn praktijk is gebleken dat het effect of de mate succes van succes van de de-armouring sessie vooral ook afhangt van de cliënt. Hoe groter de bereidheid van de cliënt om dat wat er gevoeld wordt (pijn, emoties) ook helemaal toe te laten, hoe meer effect de behandeling heeft. De sleutel daarbij ligt wel weer bij de behandelaar. In hoeverre is de gever van de sessie in staat zoveel vertrouwen te winnen bij de cliënt dat deze zich ook echt helemaal durft over te geven. Daarbij spelen de door jou beschreven voorwaarden een belangrijke rol. Het gaat in mijn ogen om de wisselwerking tussen de cliënt en de behandelaar. Zoek dus als cliënt die vakkundige behandelaar, die persoon, waarin jij het volste vertrouwen hebt. Namasté, Arnoud
Mooi, je reflectie. Ik twijfelde al of ik er iets over wilde schrijven, over de ‘bijdrage’ van de client. En toen dacht ik weer: ja, maar sleutel ligt toch ook weer (deels) bij behandelaar. Dus ik had een vergelijkbare gedachte-trant, alleen heb ik ‘m niet opgeschreven. Mooi!
Mooi verhaal, Wendy. Ik heb vorig jaar bij Susanne dezelfde workshop gevolgd. Zoveel fijner en respectvoller dan de harde vorm van de-armouring, die anderen doceren en die naar mijn idee vaak meer trauma toevoegt dan wegneemt.
De sleutel voor een goede dearmoring-sessie is altijd respect voor waar de ander zich bevindt, nooit forceren, geen verwachtingen, niet oordelen en – essentieel – in pure liefde komen.
Ik merk dat als ik dat alles neerzet, de ‘klant’ vroeg of laat in de noodzakelijke overgave komt. In mijn geval doe ik dat door een klant voor zeven tot veertien dagen onder mijn hoede te nemen, zodat het vertrouwen zodanig kan groeien dat er totale overgave kan worden bereikt. In één enkele sessie, of meedere, met dagen of weken ertussen, is die overgave veel lastiger te bereiken.
Namasté, Michael