Foto: Daniël Verhoef

De kans is groot dat jij, net als ik, in deze tijd meer uitdagingen dan anders tegenkomt. Mogelijk herken je je in een of meerdere van onderstaande situaties:

  • Je bent veel alleen en mist fysieke aanraking.
  • Je bent alle dagen met het hele gezin thuis en probeert thuiswerken te combineren met homescholing.
  • Je werkt in een vitaal beroep en loopt de benen uit je lijf, in te warme beschermende kleding of juist zonder bescherming terwijl je die wel zou willen.
  • Je kunt het werk dat je graag doet, momenteel niet doen.
  • Je weet niet of je onderneming het wel gaat redden, met doorlopende uitgaven en (bijna) geen inkomsten meer.
  • Je bent extra kwetsbaar, bijvoorbeeld door een chronische ziekte, en zit daarom in strikte zelfisolatie, niet wetende hoe lang dat nog gaat duren.
  • Je bent ziek, voelt je hondsberoerd en weet niet hoe deze ziekte bij jou gaat verlopen.
  • Een dierbare van je is ernstig ziek en je weet dat je geen afscheid meer kunt nemen.

Wat is jouw eerste reactie?
Mensen kunnen verschillend reageren op uitdagingen, stress en spanning. Heel simpel gezegd heb je mensen die in actie schieten en mensen die verlamd raken en dus niets meer doen. In een relatie is het vaak zo dat de ene partner actief aan de slag gaat en de andere partner stiller wordt en meer naar binnen gaat. ‘Les extrèmes se touchent…’

Vandaag zag ik ineens een interessante link met het feit dat tantra twee sporen kent die hier wel wat op lijken: namelijk enerzijds acceptatie en anderzijds actie. Deze twee sporen, waarvoor je ook wel de termen shiva en shakti zou kunnen gebruiken, licht ik hieronder toe.

Drie doelen
Aan de ene kant nodigt tantra je uit om helemaal te zijn met wat er is, de werkelijkheid in al z’n kleuren volledig te omarmen en niets ánders te willen. Dit sluit aan bij het belangrijkste doel van tantra: ontwaken.

Ontwaken houdt in dat je ten volste rust in dat wat je wérkelijk bent: je essence nature (ware zelf, bewustzijn, kern, centrum…).  Als jij je realiseert dat je niet je gedachten, emoties, zelfbeelden bent, maar puur bewustzijn (essentie), dan hóeft er niets anders. Je accepteert dat wat er is. Het is níet zo dat je je in een staat van ontwaakt-zijn altijd lekker of goed voelt. Wel kun je simpelweg zijn met wat er is. Vormen van meditatie waarin je bent met wat er is, zonder iets te willen veranderen, noem ik zijns-meditaties. Een andere passende term zou shiva-meditaties kunnen zijn.

Dit is echter niet het hele verhaal. In tantra gaat het óok om het integreren van dit inzicht (= wat jij in wezen bent) in je dagelijks leven. Dit doel hangt samen met bevrijding. Jij mag bevrijd worden van al je overtuigingen, verhalen, zelfbeelden die je in je dagelijks leven (meestal onbewust) inzet en van al het lijden dat hierdoor veroorzaakt wordt. Het meeste lijden is namelijk mind-created.

De ervaring leert dat voor deze bevrijding bij de meeste mensen méér nodig is dan alleen maar stil op een kussentje zitten en je realiseren dat je in wezen al die overtuigingen, zelfbeelden etc. niet bent. Bij de meeste mensen is hier toch (ook) ‘werk’ te doen en vaak zelfs vele jaren. In tantra zijn er allerlei meditaties en oefeningen die je hierbij kunnen helpen. Dit noem ik actieve meditaties of shakti-meditaties.

Tot slot heeft tantra nog een derde, uniek doel. Dat is namelijk: genieten van het leven, een goed leven leiden. Ook bij dit doel past een zekere vorm van actie. Hierbij werk je, net als bij het vorige doel, met wat in tantra de bodymind genoemd wordt. Je kunt op dat niveau allerlei dingen doen om je leven draaglijker of wellicht zelfs heel fijn te maken. Het is alleen niet de bedoeling dat je denkt dat je op dit niveau met je essence nature werkt. Aan jouw essentie hoeft immers nooit gewerkt te worden, dat kán zelfs niet eens.

De paradox van de twee sporen
Al met al heb je dus te maken met twee sporen in tantra. Enerzijds gaat het om acceptatie en om ‘zijn met wat er is’. Anderzijds geeft tantra je allerlei technieken om jezelf krachtiger te maken en je situatie te verbeteren. Ik noem het een paradox (schijnbare tegenstelling) omdat deze twee sporen wel degelijk samen kunnen gaan.

Belangrijk is dat je de verschillende doelen (ontwaken/integratie & bevrijding/genieten) en middelen (zijn versus doen) helder hebt en dat je deze bewust inzet. Dit vraagt de ontwikkeling van een helder onderscheidingsvermogen, een belangrijke kwaliteit op het spirituele pad.

Hoe is het intussen met mij?
Zoals ik in mijn twee vorige blogs beschreef, was de eerste week na het ingaan van de corona-maatregelen voor mij zeer turbulent. Er kwamen allerlei angsten naar boven die in eerste instantie zeer verlammend werkten. Mijn zenuwstelsel ging volledig op slot en ik was nauwelijks in staat om iets van meditaties te doen. Mijn vaste ochtend practice deed ik wel, maar bijna in bevroren toestand…

Na een paar dagen werd ik echter rustiger (wellicht misschien toch omdat ik doorging met mijn vaste meditatie-beoefening) en in de tweede week kwam er een diepe ontspanning die nauwelijks meer is weggegaan. De verlamming was weg, er ontstond veel creatieve energie die ik in nieuwe online workshops heb gestopt en ik kon weer goed slapen. Beter dan eerst zelfs. Ik kon ook weer onderzoeken wat goed voor me is en daar naar handelen. Dingen die mij blijken te helpen, zijn bijvoorbeeld:

  • mijn werk en acceptatie van de nieuwe vorm die het nu heeft
  • iedere ochtend mijn vaste meditatie practice met stille én actieve meditaties
  • activiteiten waarbij ik mijn lichaam voel: dansen, ademen, gezond eten, vrijen (yes, we’re back – over dit proces heb je nog steeds een blog van me tegoed…) en iedere dag minimaal een uur wandelen
  • vertrouwen dat geld wil stromen, dus ondanks onzekere financiële tijden toch een paar dingen aankopen die ik echt belangrijk vind (waaronder een paar online cursussen)
  • regelmatig de voeten en schouders van de kinderen masseren (die schouders zitten natuurlijk lekker vast van al het beeldschermwerk) om hen het fysieke contact te geven dat zo belangrijk is
  • vrijwilligerswerk waaronder het regelmatig bellen van een (onbekende) oudere die alleen is

Overigens zijn er ook dingen die ik (nog) doe waarvan ik weet dat ze me níet helpen. Denk aan het eten van te veel chocoladekoekjes (resultaat: onrustige huid), het lezen van te veel complotverhalen of boze discussies op facebook en überhaupt het te veel proberen uit te denken van van alles en nog wat. Ja, ik weet het: uit m’n hoofd en in m’n lijf, maar dat lukt echt niet altijd.

Wat werkt voor jou?
Hoewel een kula (= een groep van mede-tantrika’s) je erg kan helpen, is tantra toch vooral een individueel pad. Jij moet dus, al dan niet met hulp van een leraar, zelf uitzoeken en uitproberen wat voor jou werkt.

Enkele suggesties die ik kan doen:

  • actieve dingen zoals dans, springen, schudden, sporten, actieve meditaties (Osho!), actieve ademhalingsoefeningen
  • rustige dingen zoals zijns-meditatie, uitrusten, jezelf zacht aanraken of laten aanraken, hartopenende meditaties, rustige ademhalingsoefeningen
  • de natuur opzoeken
  • contact met andere mensen zoeken of juist afstand nemen en op jezelf zijn
  • je wensen of juist je grenzen voelen en uitspreken
  • mentale/emotionele prikkels waaronder veel het nieuws volgen vermijden
  • mantra’s zingen en waarmee de kwaliteit van een deity (goddelijk wezen) buiten of in jezelf aanroepen
  • als niets helpt: prayer (lieve god, ik weet het écht niet meer, het lukt me niet alleen, please help…)

Als het gaat om de typische (tantra)meditaties, dan weet ik dat voor sommige mensen alleen maar zijns-meditatie werken. Als je structureel veel weerstand voelt bij het doen van actievere meditaties, waarbij je onder andere visualisatie, ademhaling, beweging en focus combineert, dan is tantra wellicht niet jouw pad. Andere spirituele stromingen die alleen zijns-meditaties gebruiken, passen dan waarschijnlijk beter bij je.

Als jij echter (alleen maar) zweert bij actieve meditaties, dan kun je voor jezelf onderzoeken van waaruit deze beweging komt. Is het alleen maar ‘ik wil me lekkerder voelen!’ (iets wat overigens helemaal legitiem is). Of voel je in jezelf óók een verlangen om meer en meer te rusten in je essence nature? In dat geval kan het goed zijn om ook zijns-meditaties aan je practice toe te voegen.

Workshops
De komende tijd organiseer ik diverse online-workshops. Hier zitten allerlei onderdelen in die jou mogelijk kunnen ondersteunen in het omgaan met uitdagingen. Of bij het meer genieten van het leven.

Kijk naar de roodgedrukte woorden om te kijken wat bij jou resoneert.

* Diverse gratis webinars – IN JE LICHAAM ZAKKEN, SOMS ACTIVEREND, SOMS RUSTGEVEND
Een gratis online-meditatie, momenteel meestal een Osho meditatie.
Wil je vaker bij een webinar zijn? Word dan lid van deze facebookgroep: https://www.facebook.com/groups/312511586313069/.

* Vrijdagavond 17 en 24 april – LICHAAMSBEWUSTZIJN, AANRAKING, ONTSPANNING, WENSEN & GRENZEN
Touched by Touch – een heerlijke, verrassende avond met allerlei oefeningen uit Wheel of Consent. Voor mensen die met een partner of maatje in één ruimte kunnen zijn. Tevens een mooie manier om te spelen met je wensen en grenzen in het contact met een ander.

* Zaterdagavond 25 april – LICHAAMSBEWUSTZIJN, VOELEN VAN JE HART, VERBINDEN MET ANDEREN
Tantric Experience of the Heart (YOUNG) – een tantraworkshop waarin we ons richten op het hart via beweging, lichaamswerk, meditatie (al dan niet in oogcontact met een andere deelnemer) en sharing. Ook mooi voor mensen die een lief hebben met wie ze nu niet samen zijn. Je kunt dan aangeven dat je de sharing en de meditatie ‘samen’ wilt doen. Deze workshop is speciaal voor jonge mensen t/m 39 jaar.

* Dinsdagmiddag 5 mei – LICHAAMSBEWUSTZIJN, HARTSVERBINDING MET JEZELF EN ANDEREN
Cacaoceremonie met meditatie en Canto Ostinato een bijzondere middag alleen voor mensen met de nodige ervaring met live workshops bij mij, bij voorkeur ook bij de bekende cacao/canto dagen…

* Dinsdagavond 5 mei – ONTSPANNING, ZAKKEN IN JE ‘ZELF’, DAGELIJKSE PRACTICE OPBOUWEN
Start van de cursus ‘Dicht bij je Zelf’ (tweede groep) waarbij je 8 weken lang optrekt met een groep en zo dieper in je tantrische practice zakt. Deze cursus sluit helemaal aan bij de verschillende doelen van tantra die ik in deze blog beschrijf. Zowel voor nieuwe als voor ervaren mensen in tantra.

Individuele sessies – ONTSPANNING, INZICHT, LUISTEREND OOR
* Gratis online sessie (15-20 minuten) voor wie het moeilijk heeft en een luisterend oor zoekt.
* Wandel-tantra-sessie: een boswandeling (60 minuten) in de buurt van Bilthoven waarbij je kunt delen wat er in je speelt en waarbij ik in de natuur een tantrameditatie begeleid, afgestemd op jouw behoeften. Deze sessie is zonder aanraking.

Vragen?
Vraag je je af wat bij jou past? Neem gerust contact met mij op! wendy@blissyourbody.nl

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief.
Je ontvangt gratis het Shiva Shakti Spel, waarin je kennismaakt met allerlei actieve meditaties!

Dank je wel! Check je mailbox om je aanmelding te bevestigen.